Halti resa till Centraleuropa

Skåpbilsresa till Centraleuropa

VANLIFEFINLAND x HALTI WORLD BLOG

Klimatförändringarna påverkar allt fler resenärers beslut om vilket transportmedel de ska använda. Många väljer att resa i Europa med egen eller hyrd husbil/van. Innan du börjar din resa är det värt att fundera på vilken väg till Europa som är bäst för dig. Det finns olika rutter till Centraleuropa från Finland. Tre av dem listas nedan:

  • Via Baltikum: Bilfärjan från Helsingfors till Tallinn, sedan genom Estland, Lettland, Litauen och Polen till Tyskland eller vidare söderut.
  • Sverige - Danmark - Tyskland: Med färja till Sverige, sedan genom södra Sverige till Danmark och Tyskland.
  • Finnlines från Helsingfors till Travemünde: Det enklaste sättet att ta sig till Centraleuropa är att ta färjan från Helsingfors till Travemünde, då du kan fortsätta din resa utvilad efter färjan.

Häng med Vanlifefinland's Teemu och Krisi på en resa med skåpbil till Centraleuropa.

Äventyret börjar

Resplaner kan ändras helt oväntat, och det var precis vad som hände oss på vår semester förra sommaren. Vi hade ursprungligen planerat en resa till centrala Norge, men på färjan till Sverige bestämde vi oss för att åka till Schweiz eftersom Norge skulle bli regnigt och kallt under de kommande tio dagarna. Så vår resa tog oss så småningom till de hisnande bergen i Schweiz och en charmig liten by som heter Weesen.

Skåbilsresa Lubeck

Vår resa började i Stockholm och skåpbilen styrdes mot södra Sverige, där vi tillbringade vår första natt på en mysig rastplats. Den andra dagen åkte vi över den knappt 8 km långa Öresundsbron mellan Sverige och Danmark. Bron var verkligen magnifik och i den danska änden går vägen också under havet.
Väl på den danska sidan tittade vi närmare på rutten och bestämde oss slutligen för att ta färjan från Rødby till Puttgarden i Tyskland, vilket sparade lite körtid. Vi gjorde också ett litet stopp i Lübeck, utforskade staden och drack några öl, som den finska sångaren Samuli Edelman sjunger "Many long cold ones in Lübeck" i låten Peggy. 😊

Vägen genom Tyskland var till en början lite uttröttande eftersom vyerna börjar bjuda på sitt bästa först lite längre söderut. I södra Tyskland började terrängen förändras och bergen började dyka upp i horisonten. Vi stannade strax före gränsen mellan Österrike och Schweiz för att köpa motorvägsdekaler, vinjetter. Att köra utan vinjett i Schweiz och Österrike är straffbart med böter, plus en klistermärkesavgift tillsammans med böterna.


Vi anlände till slut omkring kl. 23.00 och det var redan mörkt. Vi hittade snabbt en plats att sova på och gick till sängs. Vårt beslut att stanna över natten visade sig vara det rätta när vi vaknade på morgonen i byn Weesen och såg kristallklart vatten och berg som reste sig rakt framför våra ögon.


Vi kunde också omedelbart känna gästfriheten i den lilla byn när en äldre lokalbo upptäckte att vi var från Finland. Han kom genast fram till oss och berättade att han var ett stort Finland-fan. Efter att ha pratat en stund på parkeringsplatsen gick vi till ett närliggande kafé för att fortsätta vårt historieberättande, där mannen berättade att han hade tillbringat flera somrar vid Saimaa-sjöns stränder i Finland. Han gav oss också några vandringskartor och tipsade oss om de bästa vandringslederna i området.

Skåbilsresa Schweiz Saxer Lucken

Den välkomnande, fridfulla atmosfären i den lilla byn Weesen var den perfekta motvikten till de hektiska stoppen tidigare under resan. Vi tillbringade sex dagar med att vandra och beundra landskapet runt Weesen.

En av höjdpunkterna på resan var vårt besök i Appenzell-regionen. Vi gjorde en dagsvandring till Saxer Lucken. Det var en något molnig dag, men trots det erbjöd leden en fantastisk utsikt över det omgivande landskapet. Tiden hade gått utan att vi märkte det och vi kom inte fram till slutet av vandringen. Men upplevelsen var ändå oförglömlig och när vi drack vårt kvällste kunde vi med ett leende på läpparna berätta om en fantastisk vandring.

Vi gjorde också en dagsutflykt till Zürich. I hjärtat av staden utforskade vi dess fascinerande historia och arkitektur. En dag i Zürich kändes inte tillräckligt och det gav oss en ypperlig anledning att återvända igen någon gång i framtiden.

Under resan ställdes vi också inför en liten utmaning när skåpbilens batterier började ge upp dagen före vår resa till Zürich. Detta ledde till att skåpbilens kylskåp, vattenpump och lampor i sovutrymmet inte fungerade. Vi lät inte mindre motgångar rubba vår känsla för äventyr. Den sista resan utan elektricitet bjöd på lite extra spänning, och vi lärde oss att uppskatta de enkla sakerna ännu mer. Efter resan beställde vi nya batterier och en solpanel till skåpbilen, så att vi skulle ha mer ström i framtiden.

Skåbilsresa Centraleuropa Schweiz Molden

Innan vi åkte hem bestämde vi oss för att göra ytterligare en vandring till toppen av Speer. Vandringen var krävande, men varje steg förde oss närmare målet: en hisnande utsikt över de omgivande bergen. Att stå på toppen kändes som en prestation. Vi tog en fikapaus och pratade med lokala ungdomar som hade kommit för att tillbringa tid på toppen av Speer.

Det var dags att återvända hem efter en veckas resande i Schweiz. För att göra resan komplett gjorde även snabba stopp i Hamburg och Köpenhamn.

Vår sista natt tillbringade vi i Stockholms hamn på Silja Line, där vi möttes av en liten stadsräv. När fartyget satte segel mot Finland mindes vi alla de underbara landskap, möten och upplevelser vi hade på vår resa till Schweiz och tillbaka. Det fantastiska landskapet, oväntade utmaningar och möten med lokalbefolkningen berikade vår resa på sätt som vi inte kunde ha förutsett. När vi kom hem dröjde det inte länge förrän vi redan drömde om våra nästa resor. Den här resan lärde oss att en ändring av planerna kan leda till oförglömliga och otroliga äventyr.