Halti Vanlifefinland skåbil till husbil

Från skåpbil till husbil

VANLIFEFINLAND X HALTIWORLD BLOG

Det så kallade Vanlife (Husbilslivet) har blivit alltmer populärt. Friheten att resa och tillbringa mer tid utomhus tilltalar många, och det är inte mera ovanligt att man flyttar in i en husbil eller egenbyggd husbil. Vanlifefinlands Teemu och Kirsi har byggt sin egen mysiga husbil av karossen från en skåpbil som kallas ”Paku”(Förkortning på skåpbil på finska). I detta blogginlägg berättar Teemu och Kirsi om hur projektet gick till och vad man bör tänka på när man bygger en egen husbil.

Från en idé till verklighet. Året är 2020, sommarsolståndet har avtagit något och vi kör vår bil i norra Norge, på sandstranden i Ersfjord på ön Senja. När vi förbereder vår morgongröt dras blicken till en skåpbil på stranden med öppna sido- och bakdörrar. Ombord finns mountainbikes och surfbrädor och i baksätet en plywoodpall med en madrass. Utanför skåpbilen står ett par killar och förbereder frukost. Insidan av skåpbilen är ganska karg, men det väckte mitt intresse. Skulle ett sådant sätt att resa vara möjligt även för oss? Tanken på resor och de möjligheter som de för med sig blev allt tydligare. Fram till dess hade jag bara sett liknande skåpbilar på sociala medier, främst i USA.

Särskilt Kirsi blev superivrig över ideen om en egenbyggd husbil. Teemu var lite skeptisk till att bygga en husbil själv i början. Han hade inga erfarenheter eller idéer om att bygga en van. Under hösten sökte han inspiration och idéer på sociala medier om både att bygga en egen husbil men också friheten och möjligheterna som kom där med.

Till slut fattades beslutet att köpa en skåpbil och sökandet efter rätt bil började. Sökandet varade i sex månader. Vi provkörde två skåpbilar, men de kändes inte rätt. Den tredje verkade bättre på papperet, och direkt efter provkörningen kändes allt rätt. Ford Transit 2007 följde med oss och Kirs bil stannade kvar hos återförsäljaren.

Så här framskredprojektet:

- Rivning, reparation och rengöring av takutrymmets väggar och golv
- Ljudisolering
- Borttagning av den gamla skiljeväggen
- Golvstrukturen
- Ventilation
- Isolering och skålning av väggar och tak
- Installation elektricitet och kaplar
- Konstruktion av väggar
- Utformning och montering av skiljeväggar
- Konstruktion av tak
- Förhandling med besiktningen
- Uppbyggnad av säng
- Installation av skåp
- Anslutning av el
- Vattensystem
- Vad kostade allt detta?
- Slutresultatet

Demontering, reparation och rengöring av väggar och golv

Skåpbilen köptes i februari 2021. Då var det full vinter, så vi var tvungna att hitta en hall där vi kunde utforska skåpbilen närmare och komma igång med projektet. Till slut hittade vi en lämplig hall. Det första steget var att ta bort den väggmonterade plywooden från baksidan av bilen. Det var lätt som en plätt! Det var bara att lossa skruvarna och få bort brädorna. Vi hittade några mindre rostskador på ytan undertill, som vi slipade bort med en slipmaskin och applicerade lite rostskyddsfärg på.

Vanlifefinland Blogg

Att demontera golvet var sedan ett lite större projekt. Golvytan var en plastmatta som gick att ta bort ganska lätt med kraft. Under plastmattan låg en tjock ”kartong” som var lite mjuk på några ställen.

Kartongen lossnade i småbitar, men när vi fått bort allt märkte vi att det fanns några ställen på golvet med lite mer rost. Dessa fick vi bort genom att skrapa, men höger sidas däckhus var genomrostat. Vi lät en plåtslagare laga huset. Lyckligtvis hittade vi en kompetent plåtslagare och inom ett par dagar var det så gott som nytt.

Vanlifefinland blogg

Installation av ljudisolering

I början gick projektet med skåpbilen ganska långsamt - några gånger i månaden. På våren kunde vi göra ljudisoleringen utomhus. Baksidan av skåpbilen rengjordes och alla små rostfläckar slipades bort. Det kändes tryggare att börja bygga på riktigt när man visste att allt var i sin ordning vad gäller grunden.
Sikaflex tätningsmedel användes för att täppa till alla extra hål. Vi applicerade ljudisolerande mattor på väggar och tak för att dämpa ljudet som kommer från utsidan av bilen.

Borttagning av den gamla mellanväggen

Det fanns en metallvägg mellan förarhytten och fordonets bakre del. Väggen var lämplig för en skåpbil som transporterar gods, men för ett utrymme ämnat för samvaro kändes den inte helt passlig så vi bestämde oss att ta bort den. Så vi tog en borr och lossade skruvarna.

Skiljeväggen lossnade ganska lätt och skåpbilens utseende förändrades en hel del. I det här skedet hade vi ingen aning om vilken typ av skiljevägg vi skulle ersätta den med eller om vi skulle låta den vara öppen. Besiktningsmannen fattade beslutet åt oss. Mer om detta lite senare.

Planlösningen

I det här skedet kunde utformningen av planlösningen för skåpbilens bakre del planeras mera konkret. Vi mätte bredden och längden på bakpartiet och använde detta för att skissa på papper vilken typ av planlösning som skulle fungera.

Utgångspunkten var vad vi skulle behöva ta med oss på våra resor. Vi skissade också upp planlösningen direkt på golvet, så att man kunde se hur mycket plats varje konstruktion skulle ta upp. I slutändan fick planlösningen ändå göras om 3-4 gånger.

Konstruktion av golv

Jippi, den första konkreta byggnadsmomentet! Golvbjälkarna tillverkades av golvplankor, som limmades fast i golvet med lim, så att inga extra hål behövde borras i golvet.

En 50 mm Finnfoam-isoleringsskiva placerades mellan golvplattorna. Sektionen mellan hålrummen gjordes till den bredd som krävdes för Finnfoam. Vi behövde bara kapa små bitar av skivan runt kanterna. Själva golvet bestod av plywood och ovanpå det lades en vinylmatta.

Ventilation

En av de viktigaste egenskaperna i en husbilär ventilationen. I husbilar ser man ofta en takventil på taket, men vi bestämde oss för att skaffa en solcellsfläkt. Fläkten laddar sig själv och gör det möjligt att ventilera in eller ut med två olika intensiteter.

Det här var ett ganska spännande steg eftersom vi var tvungna att skära ett hål i taket, men till slut gick det bra. Vi ritade en cirkel lika stor som fläkten på utsidan av taket och gjorde ett hål i taket med en borr. Från hålet kunde man använda en sticksåg för att börja göra ett stort hål genom att fortsätta längs den linje man hade ritat. När hålet var färdigt slipade vi kanten på plåten lite slätare och monterade fläkten på plats. Fläkten fästes i taket med tre skruvar och vi applicerade tätningsmedel på kanterna för att se till att inget vatten kunde tränga in.

Vi har också gjort ett ventilationshål vid förarens fönster, som vi alltid sätter i sidofönstret för natten. Vi öppnar fönstret en aning, placerar ventilationsgallret mellan de öppna fönstren och stänger sedan fönstret. På så sätt kan luften cirkulera genom både gallret och fläkten. Detta har fungerat och luften har cirkulerat mycket bra inne i bilen.

Isolering av väggar och tak

Att isolera väggar och tak var ett av de mest utmanande stegen i skåpbilsprojektet. I det här skedet gjordes en hel del efterforskningar på YouTube och Google-sökningar om hur man isolerar ett campingskydd. År 2021 fanns det ännu inte många finska videor och information om ämnet, men det fanns några bra tips från dem. Utländska videor och webbplatser var inte till någon större hjälp, eftersom de inte har lika stort behov av isolering som vi här i norr.

Ursprungligen var det tänkt att Finnfoam-isoleringsskivorna skulle ha en liten förstärkning mellan skivorna, mellan vilka skivorna kunde installeras. Den idén skrotades när jag en kväll pillade med dessa och upptäckte att det inte fungerade. Så småningom limmades de 50 mm tjocka Finnfoam-skivorna på väggarna med uretanskum. Det här blev ett projekt som tog ungefär två kvällar, varefter jag fortsatte med takisoleringen.

Vanlifefinland Haltowlrd Blog
Vanlifefinland Haltiworld Blog

Skålning av väggar och tak

Vi köpte några en och en halv centimeter tjocka ribbor för skålningen. Stagningen fästes i bilens rambalkar med borrskruvar. I det här skedet var vi tvungna att tänka på säng- och skåpsfästena, så tvärstagen måste sättas på rätt höjd för att säng- och skåpsramarna skulle fästas ordentligt i stagen.

Vi ville dölja elledningarna inuti väggarna, så i det här skedet var vi tvungna att dra ledningarna för taklampan och strömbrytaren. En del av elkablarna drogs inte förrän efter att väggarna var klara, men de var väl dolda inuti skåpen.

Haltiwrold Blog vanlifefinland

Konstruktion av väggarna

Vi valde björkplywood som väggmaterial och väggarna målades med Osmo colour matt rubber wood wax. Vi använde oss av ombre-tekniken för att få en glimmande kulör på väggen. Ombre-tekniken innebär att vaxet appliceras på ytan med en tygbit i en roterande rörelse.

Den övre delen av väggen blev ljus och ju längre ner på väggen man kommer, desto mer syns träytan. Klart Osmovax applicerades också på diskbänkens bakre vägg för att ge ytterligare skydd mot vattenstänk.

Konstruktion och montering av mellanvägg

Under projektets gång besökte vi besiktningen flera gånger för att fråga vad som får och inte får göras på bilen. Kommentarerna om lagar och regler från de olika besiktningsmännen var förvånansvärt varierande, men vid något tillfälle stod det klart att en skiljevägg var ett måste om bilen skulle behållas som en skåpbil. Mer om besiktningsmännen senare 😊.

Det tog en helg att bygga skiljeväggen. Väggen byggdes i trämaterial och isolerades med 50 mm Finnfoam. I mellanväggen fanns en plats för en strömbrytare och kabeln till denna drogs också in i väggen. I väggen gjordes ett hål för kabeln från bilbatteriet till bakbatteriet.

Vanlifefinland Haltiworld Blog

Konstruktionen av taket

I slutändan var taket ett jobb som bara tog en natt. Takmaterialet som valdes var MDF, som också är mycket motståndskraftigt mot fukt.
Infästningen gjordes med dolda spikar i takbjälkarna för att få ett snyggt tak utan spikmärken. Den mest tidskrävande delen av jobbet var att göra hålen för solcellsfläkten och LED-lampan i taket.

Förhandlingar med bilbesiktningen

Som jag nämnde tidigare gick vi till flera besiktningsmän och frågade vad vi kunde och inte kunde göra om vi ville behålla skåpbilen som en skåpbil. Vi läste också mycket om andras erfarenhete, men det fanns så många olika kommentarer och erfarenheter att vi i slutändan inte var tillräckligt kloka. Vi ville ha en fast säng och möbler, men det var en fråga som ingen riktigt visste svaret på.

Till slut fick vi veta att det finns en person på en verkstad som känner till den senaste lagstiftningen i dessa frågor, så vi var bara tvungna att ta bilen dit.

Vi bad besiktningsmannen att kolla på bilen och vi förklarade planen och visade honom en modell med fast säng, fasta möbler och ett par bänkar. Besiktningsmannen sa att allt annat var ok, men det får inte finnas någon bänk/nivå som man lätt kan sitta på. Även sängen måste vara tillräckligt hög för att inte misstas för en soffa, men fasta möbler kan vara det. Besiktningsmannen sa också att om 12V spänningen ändras till 230V, så måste man ha dokumentation och en underskrift från en elektriker för arbetet.

Med dessa kommentarer var det lätt att börja designa och bygga den slutliga versionen av husbilen. Vi rekommenderar därför att man alltid frågar sin expertmekaniker om vad som kan göras med en viss bil. Vi kunde göra det eftersom bilen var så pass gammal, vilket innebär att årsmodellen också påverkar vad man bör och inte bör göra.

Vanlifefinland Haltworld Blog

Byggandet av sängen

Sängens ram gjordes av träblakar som fästes i väggreglarna för att skapa en solid säng. Ett par stödbalkar sattes också upp under sängen. Sängen är 140 cm bred och ca 170 cm lång. Vi måste också sova i sängen i en liten vinkel för att hålla benen raka eller så måste vi sova med benen lätt böjda. Vi har klarat oss bra även på långa resor och alltid sovit gott.

Madrassen köptes från Ikea. Madrassen var inte i samma storlek som sängramen, så en bit av madrassen skars bort.

Haltiworld Blog Vanlifefinland

Montering av skåp

Skåpstommarna tillverkades av träbalkar och samma list som användes för väggstommen. Skåpstommen fästes också ordentligt i väggreglarna. Hörnkonsoler användes för att fästa.

Skåpdörrarna köptes från Ikea och bordsskivorna specialtillverkades från det finska överskottslagret. Det fanns vissa utmaningar med att fästa dörrar och gångjärn. Eftersom ramen var egentillverkad var vi tvungna att göra en del justeringar för att få gångjärnen på rätt plats och dörrarna att öppnas ordentligt. Efteråt tänkte vi att det kanske hade varit enklare om vi hade hittat en skåpstomme i rätt storlek. Men såhär fick vi precis vad vi ville ha.

I skåpet finns en soptunna, en vattentank och en gråvattentank under diskbänken, mer om dessa senare. I mitten finns ett hyllutrymme där vi förvarar våra matvaror och på andra sidan finns ett par öppna hyllor där vi kan förvara t.ex. vårt utekök. Vi har ingen fast spis eller liknande, utan har lagat all vår mat på uteköket vilket fungerat riktigt bra.

Vanlifefinland Haltiworld Blog

Elinstallationen

Det elektriska systemet var det vi var mest oroliga för i början, eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle göra och hur jag skulle få det att fungera. Lyckligtvis var nätet brainformationskälla för att få instruktioner och fråga runt efter svar i det här skedet.

Först och främst var jag tvungen att räkna ut vilken tjocklek på kablarna jag behövde och vilken storlek på säkringarna jag behövde för varje gap. Så småningom började saker och ting klarna - Teemu fick en elritning och en bekräftelse från elektrikern på att allt var korrekt. ”Efter det visste jag att jag kunde dra kablarna, ansluta säkringarna och göra anslutningarna, så i slutändan blev det här min favoritdel av projektet”, säger Teemu.

Nedan finns en elritning som visar kabeltjocklekar, säkringar och batteristorlekar. Kanske kunde det finnas en extra säkring någonstans, men det fungerade bra. Allt annat kunde jag göra själv, förutom sladden från växelriktaren till uttaget som fick dras av en elektriker eftersom den ändrade spänningen från 12 till 230 volt.

Haltiworld blog Vanlifefinland

Vattensystemet

Vattensystemet var det sista steget och det var också ett relativt enkelt jobb när all utrustning väl var på plats.

Nedan följer en lista över vad vi har i vattensystemet:
- 20 liters vattentank
- 25 liters gråvattentank
- Elektrisk vattenpump
- Dusch för camping
- Bärbar kemisk toalett

Själva vattensystemet fungerar på följande sätt: när du öppnar kranen startar en vattenpump som suger upp rent vatten från vattentanken och ett rör från diskbänken går till gråvattentanken. Vi har gjort det till en vana att när vattentanken på 20 liter är tom, tömmer vi samtidigt gråvattentanken. På den första resan lät vi gråvattentanken bli för full och den spillde över. Lyckligtvis hade vi lagt en vattentät matta på golvet i skåpet och lite på väggen för att skydda det, så inget katastrofalt hände.

Campingduschen och den bärbara toaletten är placerade under sängen, där de kan användas när det behövs. Vi har dem inte som en fast lösning. Toaletten används huvudsakligen bara på natten, så vi lyfter in toaletten i sovutrymmet på kvällen innan vi går och lägger oss om vi behöver gå på toaletten på natten. På så sätt behöver vi inte gå ut på kvällen och kan snabbt somna om igen.

Campingduschen har varit praktisk och gjort det lättare att duscha. Bara vatten i en hink, skåpbilens bakdörrar öppna och ett duschdraperi mellan dem, så det har varit bra att tvätta sig bakom skåpbilen. Ibland har vattnet varit lite kallt om man inte haft tid att värma upp vattnet på hjälpköket, men det är en del av äventyret 😊 Att bada året runt har hjälpt mig att tåla det kalla vattnet bättre.

Vad kostade allt?

Den totala kostnaden för att bygga om skåpbilen var cirka 3 500 euro, inklusive allt material.

Slutresultatet

När skåpbilen äntligen var klar var vi mycket nöjda med hur den blev och att vi hade lyckats bygga den själva. Det tog cirka 5 månader att bygga om skåbilen till husbil. Till en början gick det ganska långsamt, men när vädret blev varmare framåt våren och sommarlovet kom ökade takten mot slutet.
Små justeringar har gjorts sedan dess, när det märktes att något behövde göras bättre och även för att inreda skåpbilen lite mer.

Det här var det mest intressanta och givande projekt vi någonsin har gjort! Om du har intresse, tid och lust att bygga en egen husbil som passar dina egna äventyr kan vi varmt rekommendera att bara köra igång med projektet. Vår husbil ”Paku” har gett oss många intressanta möten och äventyr via lrig hade kunnat vänta oss 😊.